'Breed gezicht wijst op goede sportprestaties'

Britse wetenschappers hebben een verband ontdekt tussen de gezichtsvorm van mannen en hun prestaties op het honkbalveld.

Mannen met een relatief breed gezicht slaan gemiddeld meer homeruns in de Japanse honkbalcompetitie.

In zowel 2011 als 2012 was de honkballer met de meeste homeruns in de professsionele Central League Pennant ook de speler met het breedste gezicht. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Londen in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Testosteron

Uit eerder onderzoek is gebleken dat mannen met een relatief breed gezicht meer testosteron aanmaken, bovengemiddeld competitief zijn en sterke handen hebben.

De Britse wetenschappers besloten daarom te onderzoeken of er ook een verband bestaat tussen de gezichtsvorm en een sport waarbij deze eigenschappen van pas komen: honkbal.

Ze brachten de gezichtsbreedte van 81 spelers uit de Japanse honkbalcompetitie in kaart en registreerden hoe veel homeruns deze proefpersonen sloegen. Uit het onderzoek blijkt dat mannen met een relatief breed gezicht gemiddeld tot meer homeruns komen dan honkballers met een smaller gezicht.

Zakenleven

De gezichtsbreedte van mensen is bij eerdere studies ook gelinkt aan betere prestaties in het zakenleven, maar bij deze onderzoeken werden vooral westerse proefpersonen gebruikt.

Volgens de Britse wetenschappers toont de nieuwe studie aan dat het verband tussen gezichtsbreedte en een competitief karakter geldt voor mensen uit verschillende culturen, zo meldt nieuwssite MedicalXpress.com.

Overigens scoren mannen met een breed gezicht niet bij alle honkbalonderdelen uitzonderlijk goed. Bij het pitchen en het maken van vangballen onderscheiden ze zich niet van hun collega’s met smallere gezichten.