Zwaarste trekvogel blijkt snel moe

De zwaarste trekvogels ter wereld moeten veel uitrusten tijdens hun lange reizen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Mannelijke grote trappen in Mongolië maken ondanks hun gewicht van 10 tot 16 kilo reizen van ruim 2.000 kilometer heen en terug om aan winterse temperaturen van -50 graden Celsius te ontsnappen.

De dieren - die als de zwaarste vogels ter wereld worden beschouwd - kunnen deze afstanden alleen overbruggen door bijzonder veel tussenstops te maken.

Dat schrijven wetenschappers van Arizone State University in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Avian Biology.

GPS-rugzak

De onderzoekers gaven drie grote trappen in Mongolië een GPS-rugzakje mee tijdens de wintertrek, zodat de vogels nauwkeurig konden worden gevolgd tijdens hun reis.

De grote trappen bleken ruim 4000 kilometer af te leggen naar de provincie Shaanxi in China en weer terug. Ze vlogen daarmee twee keer zo ver als de wetenschappers hadden verwacht, zo meldt het Britse tijdschrift New Scientist.

De dieren namen wel behoorlijk de tijd voor de reis. Ze waren in totaal vier maanden onderweg en namen constant pauzes. Tijdens de heen- en terugweg bevonden ze zich slechts twee tot zes procent van de tijd in de lucht. Dat is opmerkelijk, want de meeste trekvogels vliegen enkele dagen non-stop.

Klapwieken

De wetenschappers wijten de vele pauzes aan de vliegstijl van grote trappen. De dieren klapwieken constant met hun vleugels tijdens het vliegen, terwijl andere trekvogels meer zweven en gebruik maken van luchtstromen.