Gepubliceerd:
Laatste update:
14 februari 2013 12:18

Gevoel voor kou uitgeschakeld bij muizen

AMSTERDAM - Wetenschappers zijn er in geslaagd om het gevoel voor kou uit te schakelen bij muizen.

Foto:  Thinkstock

Bij de muizen werden zenuwcellen uitgeschakeld waarin een eiwit wordt aangemaakt dat betrokken is bij het vermogen om kou te voelen.

De gemanipuleerde dieren vertoonden vervolgens geen enkele reactie meer op koude temperaturen.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Californië in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Neuroscience.

Gif

De wetenschappers gebruikten een bacterieel gif om specifieke zenuwcellen bij muizen te doden, waarin het bij gevoel voor kou betrokken eiwit TRPM8 wordt gevormd.

De muizen werden vervolgens samen met niet-gemanipuleerde soortgenoten losgelaten op een oppervlak waar de temperatuur varieerde tussen 0 tot 50 graden Celsius.

De 'gewone' muizen bleven in de gebieden zitten waar de temperatuur rond de 30 graden Celsius lag. Ze vermeden koudere en hetere delen van het oppervlak.

Koud

De gemanipuleerde muizen bleven ook uit de buurt van de hete gebieden. Wel liepen ze zonder een krimp te geven over de koude delen van het oppervlak, zelfs als het er zo koud was dat ze eigenlijk pijn zouden moeten voelen.

De onderzoeksresultaten bieden volgens de wetenschappers mogelijkheden om behandelingen te ontwikkelen tegen specifieke pijnsensaties bij mensen, zoals kou.

Ontstekingen

"Het probleem met pijnmedicatie is dat of alles is gericht op het tegengaan van ontstekingen, en dat is maar één mogelijke oorzaak van pijn", verklaart hoofdonderzoeker David McKemy in de Los Angeles Times. "Of de medicijnen schakelen al het gevoel uit, wat ook niet erg prettig is.

"Ons doel is om medicatie te ontwikkelen dat verschillende soorten pijn direct bestrijdt", aldus McKemy.

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis