'Gammaflits raakte aarde'

AMSTERDAM - In de Middeleeuwen is de aarde mogelijk geraakt door een gammaflits.

Duitse wetenschappers denken dat deze heftige uitbarsting van gammastraling de vondst van bepaalde isotopen in bomen en ijs kan verklaren. Het onderzoek is maandag gepubliceerd in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

In 2012 ontdekten wetenschappers een ongebruikelijk hoge concentratie van het radioactieve isotoop koolstof-14 in eeuwenoude Japanse bomen. In Antarctisch ijs werd een verhoogde concentratie van beryllium-10 gevonden. De aarde moet in 8e eeuw zijn blootgesteld aan een grote hoeveelheid gammastraling, zo rekenden onderzoekers uit.

Explosie

De bron van deze gammastraling is echter tot dusver niet gevonden. Duitse wetenschappers denken nu dat er een enorme explosie moet hebben plaatsgevonden in ons sterrenstelsel. Waarschijnlijk zijn twee zwarte gaten of neutronensterren op elkaar gebotst en met elkaar versmolten. Hierbij ontstond een gammaflits, een heftige maar korte uitbarsting van radioactieve gammastraling.

Dit zou het eerste bewijs zijn van een gammaflits in ons sterrenstelsel. Overigens hebben de middeleeuwers waarschijnlijk weinig gemerkt van de gammaflits. De meeste straling werd geabsorbeerd door de atmosfeer.