Roma vertrokken 1500 jaar geleden vanuit India

AMSTERDAM - De Roma-zigeuners die in Europa leven trokken zo’n vijftienhonderd jaar geleden vanuit Noord-India naar ons continent.

Dat blijkt uit een DNA-onderzoek uitgevoerd door onder meer het Erasmus MC in Rotterdam. De resultaten zijn gepubliceerd in Current Biology.

Met een totaal aantal van elf miljoen vormen de Roma de grootste etnische minderheid van Europa. In eerdere studies naar de genetica van Europeanen was deze groep niet meegenomen.

Het onderzoeksteam voerde een uitgebreide DNA-analyse uit van 152 Romamannen uit Oost-, West- en Noord-Europa.

Herkomst

Allereerst bevestigde de studie wat al op basis van taalonderzoek was geconcludeerd: de bakermat van de Roma ligt in India.

Uit die analyse blijkt verder dat de Roma eerst zeshonderd jaar op de Balkan bleven hangen, mengden met de lokale bevolking en een deel van hen vervolgens verder noordwestwaarts trok. Nog steeds leven de meeste Romafamilies op de Balkan, maar ook in Spanje leven er tussen de 500.000 en 1 miljoen.

Gesloten huwelijken

Er is sinds de Roma zich over Europa verspreidden sprake geweest van veel zogeheten ‘endogamie’, het trouwen met iemand uit de eigen etnische groep. Dit is niet verwonderlijk, omdat de Romazigeuners rondtrokken en weinig mengden met de lokale bevolking.

Uit het DNA is volgens de onderzoekers af te lezen dat de Roma recentelijk wel wat meer gemengd zijn met andere etnische groepen.