Magnesiumoxide kan superaardes magnetisch maken

AMSTERDAM - De mantels van de aarde en andere rotsachtige planeten bevatten veel magnesiumoxide-houdende mineralen.

Onderzoek door wetenschappers van de Carnegie Institution of Science wijst uit dat dit magnesiumoxide een rol kan spelen bij de vorming van magnetische velden. Dat schrijft Science Express.

Bij het onderzoek werden kleine monsters magnesiumoxide met behulp van laserpulsen blootgesteld aan een druk van drie tot veertien miljoen atmosfeer (de luchtdruk op aarde) en temperaturen tot 50.000 graden.

Dat komt overeen met de omstandigheden in het centrum van onze aarde tot die in de kernen van 'superaardes' – planeten die een slag groter zijn dan onze planeet.

Metalisch

De onderzoeksresultaten laten zien dat magnesiumoxide, en waarschijnlijk ook andere mineralen die we op aarde als 'gesteenten' kennen, onder de omstandigheden in het inwendige van een superaarde 'metallisch' worden.

Magnesiumoxide gedraagt zich dan als een vloeibaar metaal en kan, net als de huidige vloeibare metalen in de kern van onze aarde, een magnetisch veld genereren. (EE)Magnesium oxide: From Earth to super-Earth