Kastomaat bewapend tegen insecten

AMSTERDAM - Amsterdamse biologen hebben kastomaten gewapend tegen schadelijke insecten door hen uit te rusten met een truc uit een wilde variant.

De onderzoekers van het Swammerdam Instituut voor Levenswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam publiceren over deze plant in de nieuwste editie van PNAS.

De wilde tomaat die de onderzoekers gebruikten, scheidt een stofje - epizinzibereen - af aan de lucht om insecten en geleedpotigen te weren. Betreden ze de bladeren of stengel toch, dan komen ze met deze stof in aanraking en sterven zij.

De tomatenplanten zijn bekleed met klierhaartjes van nog geen millimeter lang. Raakt de belager zo’n klierhaartje, dan spat die open en komt het gif vrij.

Belaagd

Kastomaten hebben lang niet zoveel klierhaartjes als hun wilde broeders. Bovendien scheiden ze er geen epizinzibereen mee af. Dat is onhandig, want kastomaten worden in toenemende mate belaagd door schadelijke insecten en andere vormen van resistentie tegen insecten bestaan er ook nauwelijks.

De Amsterdammers kruisten een bekende kastomaat, de 'Moneymaker', met een epizinzibereen-producerende wilde tomaat.

Omdat daarbij veel wilde eigenschappen werden doorgegeven aan de nakomelingen, kruisten ze de nakomelingen die ook epizinzibereen maakten weer terug met Moneymakers, net zolang tot ze kastomaten overhielden die nauwelijks verschilden van de oorspronkelijke Moneymaker, maar wél het gif aanmaakten.

Opbrengst

Ten koste van de tomatenkwaliteit lijkt het extra verdedigingswapen niet te gaan. Schadelijk voor de telers is het gif ook niet. Of de opbrengst omlaag gaat, is nog niet onderzocht.

De Amsterdammers voerden het onderzoek uit samen met het Wageningse biotechbedrijf Keygene, dat inmiddels patent heeft aangevraagd op de genen die verantwoordelijk zijn voor de gifproductie.