520 miljoen jaar oud 'modern' brein ontdekt

AMSTERDAM - Wetenschapper hebben mogelijk het eerste voorbeeld van een moderne hersenstructuur gevonden in een 520 miljoen jaar oud fossiel van een geleedpotige.

De ontdekking, een vrucht van een samenwerkingsverband tussen de Chinese National Natural Science Foundation en de Amerikaanse University of Arizona, is woensdag gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Het ruim zeven en een halve centimeter grote fossiel uit het Cambrium van de geleedpotige Fuxianhuia protensa, werd gevonden in de provincie Yunnan in China. Het laat zien dat complexe hersenstructuren al eerder geëvolueerd zijn dan voorheen gedacht.

De onderzoekers zeggen dat het gefossiliseerde brein mogelijk de ontbrekende schakel is in de evolutionaire geschiedenis van de arthopoda, ofwel geleedpotigen, waar insecten, spinnen en kreeftachtigen onder vallen.

''Niemand verwachtte dat zo’n geavanceerd brein al zo vroeg in de ontwikkeling van meercellige dieren ontstaan was,'' zegt een van de auteurs Nicholas Strausfeld.

Verwacht wordt dat de ontdekking zorgt voor nieuwe inzichten in hoe insecten evolueerden.

De vondst van het fossiel in deze staat is bijzonder, aangezien overblijfselen van zachte weefsels, zoals hersenen, zeer zeldzaam zijn.

Dat de gefossiliseerde weefsels in dit specifieke fossiel zijn ontdekt, maakt dit het meest overtuigende bewijs voor complex zenuwweefsel in een fossiele arthopod. De auteurs geven aan dat het bijzondere is dat de uit drie delen bestaande hersenen zo veel lijken op die van moderne arthopoda.

Als dit dier echt in de stam van alle arthopoda hoort voor te komen, dan ontstonden de complexe hersenen al erg vroeg, maar dan moeten de voorouders van nog bestaande arthopoda met minder complexe hersenen ergens in hun evolutie simpeler geworden zijn.

Maar misschien moet de hele plaats van Fuxianhuia in de evolutionaire stamboom wel heroverwogen worden.

In ieder geval zorgt de ontdekking voor de noodzaak vele oude fossielen weer eens uit de kast te trekken.