Kunstmatige mondiale afkoeling financieel betaalbaar

AMSTERDAM - Het uitstrooien van zonreflecterend stof door speciaal ontworpen vliegtuigen is waarschijnlijk de goedkoopste manier om de mondiale opwarming te bestrijden.


Omdat de stofdeeltjes langzaam terugdwarrelen naar de aarde moet dit dan wel op tenminste 12 kilometer hoogte gebeuren en doorgaan zolang de concentratie broeikasgassen in de atmosfeer verhoogd blijft. 

Met behulp van vliegtuigen zouden de jaarlijkse kosten van zo’n koelende operatie neerkomen op een bedrag rond de 5 miljard dollar, schatten wetenschappers van Harvard en Carnegie Mellon Universiteit, samen met Aurora Flight Sciences, een bedrijf dat onbemande vliegtuigen ontwerpt. Ze schrijven dit in een speciale kostenanalyse in wetenschapsblad Environmental Research Letters.

Andere opties om reflecterende zwavelverbindingen tussen 12 en 30 kilometer hoogte in de stratosfeer te krijgen, zoals speciale kanonnen, raketten en aan zwevende platforms opgetakelde pijpleidingen, zijn technisch onzekerder en duurder. 

Met raketten kan het stof weliswaar op een effectievere hoogte worden gebracht dan met vliegtuigen, maar tevens tegen grotere financiële kosten, die dan volgens de onderzoekers kunnen oplopen tot meerdere biljoenen dollars per jaar. 

Mogelijk is elk jaar 5 miljoen ton van het koelende zwavelstof nodig, wanneer de mensheid er in de komende decennia niet in slaagt om de uitstoot van broeikasgassen ver terug te dringen.

Nadelen

Alhoewel de kunstmatige afkoeling met behulp van zulke technieken voor geo-engineering waarschijnlijk technisch haalbaar en financieel betaalbaar is, kleven er grote nadelen aan. Zo is de optie met zwavelstof mogelijk schadelijk voor de ozonlaag en is het onduidelijk wat de lokale klimaateffecten zullen zijn van een ‘zonneschaduw’ op planetaire schaal. 

Het grootste bezwaar is volgens klimaatwetenschappers echter dat een kunstmatige afkoeling de onderliggende oorzaak van de huidige klimaatverandering niet aanpakt.

Zo veroorzaakt de immer stijgende CO2-concentratie naast opwarming ook verzuring van de oceanen. Wanneer de wereld inzet op geo-engineering en toestaat dat de hoeveelheid CO2 verder stijgt, kan oplopende verzuring grote schade veroorzaken onder plankton, koraal en vissen, terwijl er dan zelfs nog extra CO2 kan vrijkomen uit oplossende kalksteenpaketten.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie