Nederlandse taal van oorsprong uit Turkije

AMSTERDAM - De taalfamilie van Indo-Europese talen, waar ook het Nederlands deel van uitmaakt, is afkomstig uit Anatolië, de plek waar nu Turkije ligt.

Dit schrijven onderzoekers van onder meer het Max Planck Instituut in Nijmegen deze week in Science.

Tot de Indo-Europese taalfamilie behoren meer dan 400 talen. De taalfamilie is daarmee een van de grootste ter wereld.

Onder wetenschappers bestond er lange tijd discussie over de oorsprong ervan. Sommigen zagen Anatolië als de bron, anderen de Russische steppes ten noorden van de Kaspische zee.

Biologen

Voor de nieuwe studie gebruikten de onderzoekers een techniek die biologen gebruiken om de familieband tussen organismen aan te tonen.

De taalwetenschappers keken naar woorden uit verschillende talen die dezelfde oorsprong hebben, zoals ‘neef’, ‘nephew’ en ‘neveu’. Door dit soort overeenkomsten te analyseren ontstond een stamboom van talen.

Deze werd gekoppeld aan de plek op aarde waar de talen worden of werden gesproken. Op deze manier achterhaalde men de locatie waar de oertaal van alle Indo-Europese talen werd gesproken. Dit bleek Anatolië te zijn, de plek die we nu kennen als Turkije.