Neanderthaler mogelijk toch geen seks met moderne mens

AMSTERDAM - Nieuw onderzoek zet vraagtekens bij de theorie dat de moderne mens en Neanderthalers ooit seks met elkaar hadden.

Dat beweren wetenschappers van de Universiteit van Cambridge uit het Verenigd Koninkrijk deze week in het tijdschrift PNAS.

In de afgelopen twee jaar zijn er verschillende studies geweest die juist aanwijzingen hadden voor het tegenovergestelde, namelijk dat de moderne mens - Homo sapiens - wel degelijk met Neanderthalers aan voortplanting gedaan had, zoals onder andere het Max Planck-instituut vermoedde.

Dat vermoeden is niet zo vreemd, aangezien mensen afkomstig uit Europa en Azië (Euraziatisch) tussen de een en vier procent van hun DNA delen met dat van Neanderthalers.

Afrikanen

Daarentegen hebben Afrikanen vrijwel niets gemeen met het genoom van de Neanderthaler. De voorgaande studies gaan ervan uit dat deze verschillen voortkomen uit kruisingen tussen Neanderthalers en de moderne mensen die vanuit Afrika naar Europa trokken en de daar levende Neanderthalers tegenkwamen.

Deze studie laat echter zien dat gemeenschappelijk voorouderschap de genetische overeenkomsten tussen de moderne mens en Neanderthaler verklaart. In dat geval was er dus geen geslachtsgemeenschap tussen beide soorten.

Moeilijk te bewijzen

Een van de onderzoekers, Andrea Manica, geeft wel toe dat het moeilijk is om te bewijzen dat er nooit seks tussen beide groepen was, maar dat de patronen die zouden wijzen op geslachtsgemeenschap niet zo exceptioneel zijn, dat ze daaraan toegeschreven moeten worden.

De voorouder van de Neanderthaler en de moderne mens leefde ongeveer 500.000 jaar geleden in Afrika en Europa. De scheiding vond ongeveer 350.000 tot 300.000 jaar geleden plaats.

De Afrikaanse en de Europese tak scheidden zich van elkaar, waarbij de Afrikaanse versie zich ontwikkelde tot de moderne mens en de Europese tot de Neanderthaler.

Genen

Omdat de moderne mens toentertijd niet vrijelijk het hele Afrikaanse continent overvloog, maar gescheiden in relatief geïsoleerde omstandigheden leefde, is het niet ondenkbaar dat de mensen die dichter bij Europa en dus dichter bij de Neanderthaler woonden, iets andere genen van de voorouder meekregen.