'Natuurlijke geboorte zorgt voor hersenstimulerende eiwitten'
AMSTERDAM - Geboortes via de vagina zorgen bij muizen voor de aanmaak van een eiwit in de hersenen van pasgeborenen dat de ontwikkeling van de hersenen stimuleert.
Foto: Gezondheidsnet
Geboorte via een keizersnede verstoort de aanmaak van dit eiwit bij nakomelingen.
Deze ontdekking publiceerden onderzoekers van de Yale School of Medicine woensdag in het online tijdschrift PLoS ONE.
Het onderzoeksteam bestudeerde het effect van natuurlijke en chirurgische bevallingen op de aanmaak van een eiwit genaamd UCP2 bij muizen. UCP2 is belangrijk voor de ontwikkeling van de zenuwcellen en verbindingen in de hippocampus.
Dit gebied van het brein is verantwoordelijk voor het korte- en langetermijngeheugen. UCP2 vervult een belangrijke rol bij de vetstofwisseling in de cel. Vet is een belangrijk onderdeel van moedermelk, wat doet vermoeden dat UCP2 belangrijk is voor de verandering in dieet van de pasgeborene.
Verminderen
De onderzoekers ontdekten dat een natuurlijke geboorte de expressie van UCP2 in de hersenen activeert. Dit verminderde aanzienlijk in de hersenen van muizen die via een keizersnede ter wereld kwamen.
Het uitschakelen van het UCP2-gen of het chemisch remmen daarvan, verstoorde de werking van de hippocampus en verminderde later aan de hippocampus gerelateerd volwassen gedrag.
Implicaties
De hoofdonderzoeker legt uit dat de resultaten bij muizen mogelijk ook implicaties hebben voor mensen. Daarvoor is echter nog wel meer onderzoek nodig, zoals met honden of varkens.
Het laat zien dat de toenemende voorkeur voor het krijgen van kinderen via een keizersnede op niet medische gronden mogelijk ook bij mensen een onverwacht effect heeft op hersenontwikkeling.
Gemakzucht
Vooral in de Verenigde Staten en enkele Zuid-Amerikaanse landen worden keizersnedes steeds meer uitgevoerd uit gemakzucht of angst voor de pijn bij bevallen (resp. de V.S. 2009: 32,9% tegen 20,9% in 1996).
In Nederland bevalt een kleine 15 procent van de vrouwen met een keizersnede. Volgens de WHO is de ingreep in zo'n 10 tot 15 procent van de gevallen noodzakelijk.
Door: NU.nl/Krijn Soeteman

Startpagina