'Duif gebruikt binnenoor bij navigatie'

AMSTERDAM - Hoe duiven navigeren is al decennia een groot mysterie. Cellen in het binnenoor lijken een centrale rol te spelen.

Dat schrijven onderzoekers van het Baylor College of Medicine in Houston in de nieuwste editie van Science.

Duiven kunnen over grote afstanden navigeren. Hoe ze dat doen is nog altijd niet duidelijk. Tot voor kort gold als meest aannemelijke verklaring dat de duiven ijzerdeeltjes in hun snavel gebruiken om het magneetveld van de aarde te ‘voelen’, maar die theorie werd twee weken geleden in het tijdschrift Nature ontkracht.

Magnetische spoelen

Het onderzoek dat nu in Science verschijnt sluit bij deze bevindingen aan. De onderzoekers plaatsten zeven duiven in een donkere ruimte omringd door magnetische spoelen. Door die spoelen te draaien, veranderden ze de intensiteit van het magneetveld dat de duiven konden waarnemen.

Tijdens deze veranderingen, volgden de onderzoekers de activiteit van 329 cellen in de duivenbreinen. Van die cellen bleken er 53 geactiveerd te worden. Ze reageerden op de richting, intensiteit en polariteit (de positie van de noord- en zuidpool) van het magneetveld.

Toch lost deze ontdekking het mysterie nog altijd niet op. Waar halen deze hersencellen de informatie over het magneetveld vandaan? Niet uit de ijzerdeeltjes in de snavel. Eerder onderzoek van dezelfde wetenschappers wijst richting het binnenoor. In hun volgende experimenten willen ze dat beter gaan uitzoeken.

Dit gebeurt er als lava sneeuw tegenkomt

Elke dag rond 12.00 uur het belangrijkste nieuws in uw mailbox?

Rosetta-missie

Nederlander Fred Jansen heeft de leiding over een unieke gebeurtenis in de ruimte: de landing van Rosetta-missie op een komeet.