Nieuwe Kepler-catalogus bevat 2321 kandidaat-exoplaneten

Laatste update:  3 maart 2012 15:11 info

AMSTERDAM - Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler hebben een nieuwe catalogus gepubliceerd met gegevens van maar liefst 2321 kandidaat-exoplaneten bij 1790 sterren.

Foto:  NU.nl/Allesoversterrenkunde.nl

Kepler werd drie jaar geleden gelanceerd; de ruimtetelescoop houdt ruim 150.000 sterren continu in de gaten en speurt naar planeten die eens per omloop voor hun ster langs bewegen en daarbij een klein beetje licht onderscheppen.

In februari 2011 werd al een catalogus met 1235 kandidaat-planeten gepubliceerd. De nieuwe catalogus telt ruim duizend nieuwe kandidaten, waaronder ruim tweehonderd planeten die qua grootte vergelijkbaar zijn met de aarde, of zelfs iets kleiner.

Kandidaat-planeten

Bij 365 sterren zijn twee of meer kandidaat-planeten gevonden; in totaal zijn nu 46 kandidaat-planeten ontdekt die zich in de bewoonbare zone van hun moederster bevinden, waar de temperatuur geschikt is voor het bestaan van vloeibaar water.

Kepelrs kandidaat-planeten krijgen pas de status van 'echte' exoplaneet wanneer op de een of andere manier is bevestigd dat er geen sprake kan zijn van een andere oorzaak voor de waargenomen helderheidsdipjes van de ster. Tot nu toe heeft Kepler het bestaan van 61 exoplaneten bevestigd.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

Koraal in Noordzee

Een team duikers heeft bij een wrak op de Doggersbank hard koraal aangetroffen, een primeur voor de Noordzee.

Bekijk fotoserie (2)

Babyrog

Een vrouwelijke adelaarsrog heeft in haar eentje een jong verwekt in dierentuin Burgers' Zoo in Arnhem.

Lees meer