Nieuwe Kepler-catalogus bevat 2321 kandidaat-exoplaneten

Laatste update:  3 maart 2012 15:11 info

AMSTERDAM - Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler hebben een nieuwe catalogus gepubliceerd met gegevens van maar liefst 2321 kandidaat-exoplaneten bij 1790 sterren.

Foto:  NU.nl/Allesoversterrenkunde.nl

Kepler werd drie jaar geleden gelanceerd; de ruimtetelescoop houdt ruim 150.000 sterren continu in de gaten en speurt naar planeten die eens per omloop voor hun ster langs bewegen en daarbij een klein beetje licht onderscheppen.

In februari 2011 werd al een catalogus met 1235 kandidaat-planeten gepubliceerd. De nieuwe catalogus telt ruim duizend nieuwe kandidaten, waaronder ruim tweehonderd planeten die qua grootte vergelijkbaar zijn met de aarde, of zelfs iets kleiner.

Kandidaat-planeten

Bij 365 sterren zijn twee of meer kandidaat-planeten gevonden; in totaal zijn nu 46 kandidaat-planeten ontdekt die zich in de bewoonbare zone van hun moederster bevinden, waar de temperatuur geschikt is voor het bestaan van vloeibaar water.

Kepelrs kandidaat-planeten krijgen pas de status van 'echte' exoplaneet wanneer op de een of andere manier is bevestigd dat er geen sprake kan zijn van een andere oorzaak voor de waargenomen helderheidsdipjes van de ster. Tot nu toe heeft Kepler het bestaan van 61 exoplaneten bevestigd.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

Aarde-achtige planeet

Kepler-186f is ongeveer even groot is als onze aarde en staat op de 'juiste' afstand tot de ster om mogelijk water te bevatten. De planeet is waarschijnlijk ook rotsachtig zoals de aarde.

Bekijk video

Ruimtenevel

Een grote telescoop van een sterrenwacht in Chili nam prachtige beelden op van een ruimtenevel 2700 lichtjaren van de aarde verwijderd.

Bekijk video