Zoutbeleidsmakers eten te veel zout

Laatste update:  21 december 2011 08:10 info

AMSTERDAM - Nederlandse beleidsmakers die zich bezig houden met het verminderen van de zoutconsumptie van Nederlanders, gebruiken zelf ook te veel zout in hun eten.

Foto:  Gezondheidsnet

Dat stellen Nederlandse onderzoekers onder leiding van Hoogleraar Lizzy Brewster van de Universiteit van Amsterdam in het ludieke kerstnummer van BMJ op woensdag.

Een overmaat aan zout is slecht voor de gezondheid. Schattingen stellen dat 30 procent van alle hoge bloeddrukgevallen veroorzaakt wordt door overmatige consumptie van zout.

Veel landen hebben dan ook programma’s om zoutconsumptie te minderen, uitgevoerd door zoutbeleidsmakers. Aangezien deze beleidsmedewerkers zich bovengemiddeld bewust zijn van de gevaren van een te hoge zoutinname, verwachtten de onderzoekers dat zij in hun eetkeuze rekening houden met het zoutgehalte in voedsel.

Warme maaltijd

Om de zoutconsumptie van de zoutbeleidsmakers te onderzoeken, analyseerden de wetenschappers het kantinevoedsel van de beleidsmedewerkers. 63 procent van hen gaf aan hun dagelijkse warme maaltijd in de kantine te eten.

Het bleek dat die 63 procent gemiddeld 15,4 gram zout per dag binnenkreeg via het kantinevoedsel. Dat is 9,4 gram boven de geadviseerde norm van 6 gram. Die overdaad komt neer op een 32 procent hogere kans om een hartaanval te krijgen en een 25 procents verhoogde kans om te komen overlijden aan hart- en vaatziekten dan iemand die zich aan de richtlijnen houdt.

Dat zelf zoutbeleidsmakers zich niet aan de dagelijkse innamenorm kunnen houden, laat zien hoe moeilijk het is zoutinname onder controle te houden, zo stellen de auteurs. Ze pleiten dan ook voor voedingsinformatie op warme maaltijden in kantines.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Eerder

Zonne-energievliegtuig

De Solar Impulse, het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie, is donderdagochtend van Zwitserland naar Marokko vertrokken.

Bekijk video

Zonsverduistering

In sommige delen van de wereld was gisteren een zonsverduistering te zien. De verduistering was niet totaal. De maan liet nog een ring van de zon over.

Bekijk video