Snelst draaiende ster ooit ontdekt

Laatste update:  2 december 2011 20:50 info

AMSTERDAM - Een internationaal team van astronomen, onder wie Alex de Koter en Hugues Sana en Selma de Mink, heeft in de Grote Magelhaense Wolk een supersnel draaiende ster ontdekt.

Foto:  NU.nl/Allesoversterrenkunde.nl

De equatoriale rotatiesnelheid van VFTS 102 wordt geschat op meer dan twee miljoen kilometer per uur, waarmee het de snelst draaiende ster is die astronomen ooit hebben waargenomen.

Het onderzoeksresultaat is gepubliceerd in Astrophysical Journal Letters.

De Grote Magelhaense Wolk is een sterrenstelsel dat zich op een afstand van 160.000 lichtjaar van onze Melkweg bevindt.

Ontdekking

De ontdekking werd gedaan bij de FLAMES-survey met ESO’s Very Large Telescope in Chili, die de zwaarste en helderste sterren van de Tarantulanevel in de Grote Magelhaense Wolk in kaart brengt. Het team heeft daarnaast nog een aantal andere, opvallend snel draaiende objecten gevonden.

De equatoriale rotatiesnelheid van VFTS 102 is driehonderd keer zo groot als die van de zon, en nadert daarmee het punt waarop centrifugaalkrachten de ster uiteen zouden rijten.

De ster is vermoedelijk een zogeheten ‘wegloopster’, omdat hij veel sneller door de ruimte beweegt dan naburige sterren. De astronomen denken dat hij door zijn als supernova ontploffende begeleider uit een dubbelstersysteem is gekegeld. In de buurt van VFTS 102 is de karakteristieke gaswolk van een supernovarest aangetroffen die dit scenario ondersteunt.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

Koraal in Noordzee

Een team duikers heeft bij een wrak op de Doggersbank hard koraal aangetroffen, een primeur voor de Noordzee.

Bekijk fotoserie (2)

Babyrog

Een vrouwelijke adelaarsrog heeft in haar eentje een jong verwekt in dierentuin Burgers' Zoo in Arnhem.

Lees meer