Vaderschap verlaagt testosteronspiegel bij man

AMSTERDAM – Als mannen net vader zijn geworden, maken ze minder van het hormoon testosteron aan. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.

Door de daling van de testosteronspiegel als gevolg van het vaderschap, neemt bij mannen waarschijnlijk de behoefte om sociaal dominant te zijn en de neiging tot het nemen van risico’s af.

Deze hormonale verandering komt de opvoeding van het kind mogelijk ten goede. Dat meldt nieuwssite NewsDaily op basis van onderzoek aan de Northwestern-Universiteit in Chicago.

Geprogrammeerd

“Menselijke vaders zijn mogelijk biologisch geprogrammeerd om te helpen bij de opvoeding van hun kind”, verklaart hoofdonderzoeker Christopher Kuzawa.

De wetenschappers kwamen tot hun conclusie door meer dan 600 mannen op de Filippijnen jarenlang te volgen.

Aan het begin van de studie hadden de proefpersonen nog geen kinderen. Maar in de loop van het onderzoek werden veel mannen vader. Vrijwel direct na het vaderschap bleek hun testosteronspiegel te dalen.

Dominant

Het is al langer bekend dat testosteron grote invloed heeft op het gedrag van mensen. Zo nemen mannen met een hoge testeronspiegel over het algemeen meer risico's en zijn ze dominanter.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Wetenschappers hadden eerder ontdekt dat mannen met kinderen over het algemeen een lagere testosteronspiegel hadden. Maar het was nog niet duidelijk of dit een gevolg was van het vaderschap of juist de oorzaak.

Emotionele veranderingen

“Het blijkt niet zo te zijn dat mannen met een lage testosteronwaarde eerder vader worden”, verklaart onderzoeker Lee Gettler. “Onze studie bewijst juist het tegendeel. Mannen met veel testosteron worden eerder vader, maar na het vaderschap neemt hun testosteronwaarde drastisch af.

“Het vaderschap vraagt om drastische veranderingen op emotioneel en fysiek gebied”, aldus Gettler. “De biologie van een man helpt mogelijk bij die veranderingen.”