'IJsberen zijn van Ierse afkomst'

AMSTERDAM - Moderne ijsberen stammen gedeeltelijk af van bruine beren uit het huidige Ierland. Dat hebben Ierse wetenschappers vastgesteld.

IJsberen hebben zich ongeveer 22.000 jaar geleden gekruist met bruine beren uit het huidige Ierland, die inmiddels zijn uitgestorven. Ierland maakte destijds een ijstijd door, zodat ijsberen en bruine beren elkaar via het ijs konden bereiken.

Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist op basis van een onderzoek aan het Trinity College Dublin.

DNA

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het mitochondriaal DNA uit de tanden en botten van de uitgestorven bruine beren uit Ierland te vergelijken met met DNA uit de mitochondriën van moderne ijsberen en hun soortgenoten die duizenden jaren geleden leefden.

Mitochondriaal DNA wordt vrijwel onveranderd doorgegeven van de moeder op nakomelingen, waardoor familiebanden zeer nauwkeurig zijn te achterhalen.

Kruising

Uit het onderzoek bleek dat het mitochondriaal DNA van ijsberen die 8.000 jaar geleden leefden, vrijwel volledig bestond uit genetisch materiaal dat afkomstig was van Ierse bruine beren. Dit wijst op een kruising tussen de twee soorten die ongeveer 22.000 jaar geleden begon.

De onderzoeksresultaten - gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology – suggereren volgens hoofdonderzoekster Ceiridwen Edwards dat alle moderne ijsberen van Ierse afkomst zijn.

“De maternale lijn van de ijsberen is volledig vervangen door het mitochondriaal DNA van de Ierse beren”, verklaart ze.

Fossielen

Andere wetenschappers zijn nog niet overtuigd van de theorie dat ijsberen Ierse voorouders hebben. In Ierland zijn namelijk nooit fossielen aangetroffen van ijsberen. Edwards benadrukt in haar studie echter dat het genetisch bewijs voor haar stelling zeer overtuigend is.