'Omgeving belangrijk bij ontstaan autisme'

AMSTERDAM - Omgevingsfactoren spelen een grotere rol bij het ontstaan van autisme dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Amerikaanse wetenschappers.

Ongeveer 55 procent van het risico op de ontwikkeling van autisme wordt waarschijnlijk veroorzaakt door omgevingsfactoren. Slechts 37 procent kan worden toegeschreven aan genetische aanleg.

Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist op basis van een onderzoek aan de Universiteit van Stanford.

Onder omgevingsfactoren verstaan de wetenschappers niet alleen de leefomgeving van mensen, maar ook bijvoorbeeld de omstandigheden waaronder ze ter wereld zijn gekomen en mogelijke infecties waaraan ze zijn blootgesteld.

Tweelingen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 192 tweelingen (zowel eeneiige als twee-eiige) te onderzoeken. Bij alle tweelingen leed tenminste een van de twee kinderen aan een vorm van autisme.

Uit het onderzoek blijkt dat het relatief zeldzaam is dat één kind van een twee-eiige tweeling autisme ontwikkelt en de ander niet.

Op basis van het feit dat de genen van twee-eiige tweelingen voor de helft verschillen, zou verwacht mogen worden dat er meer geïsoleerde gevallen optreden.

Omgeving

Volgens de wetenschappers suggereren de vele 'dubbele gevallen' onder twee-eiige tweelingen dat omgevingsfactoren een erg belangrijke rol spelen bij het ontstaan van autisme, zo meldt CNN. De tweelingen delen in de meeste gevallen namelijk hun omgeving.

Ze worden blootgesteld aan dezelfde bacteriën, dezelfde moedermelk en verblijven vaak in hetzelfde ziekenhuis na hun geboorte.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Archives of General Psychiatry.

Infecties

De onderzoekers noemen in de studie ook enkele specifieke voorbeelden van omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van autisme: het verloop van de zwangerschap (infecties of niet), de leeftijd van de ouders en het geboortecijfer in de omgeving.