'Nieuw ontdekte bacterie leeft op cafeïne'

Laatste update:  27 mei 2011 10:58 info

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die kan leven op cafeïne.

Foto:  NU.nl/Chris Heijmans

De bacterie met de naam Pseudomonas putida CBB5 voedt zich waarschijnlijk vierentwintig uur per dag met pure cafeïne. Het organisme zet de cafeïne om in koolstofdioxide en ammoniak.

Hoofdonderzoeker Ryan Summers van de Universiteit van Iowa heeft die bevinding gepresenteerd op een bijeenkomst van de American Society for Microbiology in New Orleans.

Genen

De nieuw ontdekte bacterie beschikt zowel over enzymen als genen die helpen bij de verwerking van cafeïne, zo hebben de onderzoekers aangetoond.

Tijdens een experiment rustten de wetenschappers enkele andere bacteriën uit met de bewuste genen. Ook deze organismen bleken toen in staat om cafeïne te nuttigen.

“Dit werk toont voor het eerst de genen en de enzymen die door bacteriën worden gebruikt om op cafeïne te leven”, aldus Summers. “Gezien de overvloedige aanwezigheid van cafeïne in de omgeving is het niet verwonderlijk dat er bacteriën zijn die de moleculen van deze stof gebruiken om te groeien en om zich te reproduceren.”

Medicijn

Volgens Summers kunnen de ‘cafeïne-bacteriën’ in de toekomst mogelijk worden gebruikt als medicijn.

Zo zouden de organismen kunnen helpen de behandeling van aandoeningen als astma en hartritmestoornissen. De bacteriën zouden ook van pas komen bij het maken van cafeïnevrije koffie.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten