Hagedissoort zonder poten en ogen ontdekt

AMSTERDAM – Wetenschappers in Cambodja zijn gestuit op een nog onbekende hagedissoort zonder poten en ogen.

Het gaat om een ondergronds levende hagedis die waarschijnlijk in de loop van de evolutie zijn poten verloor om gemakkelijker door de aarde te kunnen glijden.

Het uiterlijk van het dier heeft veel weg van een slang, maar zijn tong is niet gespleten zoals bij slangen. Ook heeft het reptiel twee longen, terwijl slangen meestal maar één long hebben. Dit alles wijst er op dat het dier weldegelijk als een hagedis moet worden beschouwd, zo meldt BBC News.

Hazelworm

“Er zijn wel meer hagedissen zonder poten, zoals bijvoorbeeld de hazelworm”, verklaart onderzoeker Jenny Daltry van de organisatie Fauna & Flora International (FFI).

De bijzondere hagedis is ontdekt in het Cardamom-gebergte in Cambodja door de plaatselijke bioloog Neang Thy die ook is aangesloten bij het FFI. Samen met zijn collega’s deed hij er bijna een jaar over om vast te stellen dat het ging om een nog onbekende soort.

Uniek

“Ze moesten alle wetenschappelijk beschrijvingen van hagedissen controleren”, aldus Daltry.

Het is voor het eerst dat een inwoner van Cambodja een nieuwe diersoort heeft ontdekt en vervolgens ook al het wetenschappelijk bewijs zelf heeft verzameld. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Zootaxa.

Ogen

De hagedis is vernoemd naar de berg waarop hij is gevonden. Het reptiel heeft de Latijnse naam Dibamus dalaiensis gekregen. Die benaming kan worden vertaald als 'blinde Dalai Mountain hagedis'

De meest bijzondere eigenschap van de hagedis is zijn blindheid. “De meeste hagedissen zijn in staat om te knipperen met hun ogen, maar deze soort leeft voornamelijk onder de grond en heeft niet eens ogen”, aldus Daltry.