'Laat toevluchtsoord Neanderthalers gevonden'

NEW YORK - Wetenschappers hebben mogelijk een van de laatste noordelijke toevluchtsoorden van de Neanderthalers ontdekt.

De plek ligt in Rusland, vlakbij de poolcirkel en is vermoedelijk tussen de 31 en 34 duizend jaar oud, schrijven zij in een artikel dat donderdag door het wetenschappelijke tijdschrift Science is gepubliceerd.

Stenen gereedschappen die op de plek gevonden zijn, lijken het werk van Neanderthalers, de bonkige, sterke jagers die in Europa en het westen van Azië leefden tot zij door de moderne mens werden verdreven.

De vindplek ligt bij de Petsjora-rivier, ten westen van het Oeralgebergte en zo'n negentig kilometer ten zuiden van de poolcirkel. De ouderdom werd vastgesteld na analyse van dierlijke botten en zandkorrels. Menselijke botten of menselijk DNA werden niet gevonden.

Moderne mens

Neanderthalers verschenen meer dan tweehonderdduizend jaar geleden ten tonele en stierven uit kort nadat de moderne mens in Europa was verschenen, zo'n 40 tot 45 duizend jaar geleden.

Volgens Richard Klein, hoogleraar antropologie van de Universiteit Stanford, is het mogelijk dat de gereedschappen door Neanderthalers zijn vervaardigd, hoewel ze evenzeer door moderne mensen kunnen zijn gemaakt.

Opmerkelijk

Dat Neanderthalers in dit gebied hebben geleefd was niet eerder bekend, zei hij. Bovendien is het opmerkelijk dat zij hier nog zo recent voorkwamen. Als er nog zo'n zelfde plek wordt gevonden, zou dat meer licht op de kwestie werpen, aldus Klein.

Eric Delson, paleoantropoloog van Lehman College in New York, zei dat in een studie uit 2006 wordt gesuggereerd dat Neanderthalers in een grot in het zuiden van Spanje hebben gewoond, ongeveer op hetzelfde tijdstip waarop hun soortgenoten nog in het noorden van Rusland zouden hebben geleefd.

Misschien tonen de twee locaties hoe de Neanderthalers zich in twee tegenovergestelde richtingen terugtrokken voor de opmars van Homo sapiens, zei hij.