Mogelijk nieuw middel tegen haarverlies gevonden

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een chemische verbinding ontdekt die haarverlies tegengaat bij muizen. Het middel werkt mogelijk ook bij mensen.

De chemische verbinding met de naam astressin B blokkeert een stresshormoon dat betrokken is bij het ontstaan van haarverlies.

Onderzoekers van de Universiteit van Californië zijn het middel bij toeval op het spoor gekomen tijdens een experiment waarbij genetisch gemanipuleerde muizen werden behandeld tegen stress. Dat melden ze in het wetenschappelijk tijdschrift PLoS One.

Ouderdom

“Onze bevindingen tonen aan dat een korte behandeling met dit middel er voor zorgt dat het haar van genetisch gemanipuleerde muizen op een verbazingwekkende manier terugkeert”, verklaart hoofdonderzoeker Million Mulugeta op nieuwssite Physorg.com.

“Dit kan leiden tot nieuwe mogelijkheden om haarverlies bij mensen tegen te gaan door het onderdrukken van stresshormonen", aldus de onderzoeker. "Het gaat met name om de behandeling van haarverlies dat is gerelateerd aan stress en ouderdom.”

Kale plekken

Tijdens hun experiment testten de onderzoekers het middel astressin B op muizen die genetisch zo gemanipuleerd waren dat ze overmatig veel stresshormonen produceerden. Als gevolg van de overdosis hormonen, kregen de dieren op latere leeftijd kale plekken op hun rug.

Nadat de muizen vijf dagen achter elkaar een injectie met astressin B hadden gekregen, begon hun haar weer te groeien. Drie maanden later was hun vacht volledig teruggekeerd.

Mensen

Volgens de wetenschappers kan het astressin B mogelijk ook bij mensen haarverlies bestrijden, omdat de menselijke huid dezelfde stresshormonen bevat als de huid van muizen.

De behandeling zal bij mensen waarschijnlijk wel langer dan vijf dagen duren. “De levensduur van muizen is namelijk maar twee jaar”, aldus onderzoeker Mulugeta. “Die vijf dagen moet je daartegen afzetten.”