'Brein meisjes heeft geen profijt van borstvoeding'

Laatste update:  20 december 2010 16:53 info

AMSTERDAM – Meisjes hebben op latere leeftijd geen profijt van borstvoeding, maar jongetjes die zich voeden via de borst halen na tien jaar betere cijfers op school. Dat melden Australische wetenschappers maandag.

Foto:  Gezondheidsnet

Onderzoekers van de Telethon Institute for Child Health Research in Subiaco onderzochten de studiecijfers van duizend tienjarigen in het westen van Australië.

Dat moeders die borstvoeding geven vaak gezond leven en hoog opgeleid zijn, was al langer bekend.

Jongetjes die minimaal zes maanden aan de borst hebben gelegen scoren gemiddeld 9 procent hoger op het gebied van wiskunde en schrijftesten dan leeftijdsgenoten die met de fles zijn grootgebracht. Ook kunnen zij beter lezen, zo wijst het onderzoek uit.

Ontwikkeling

Bij het onderzoek naar meisjes traden er geen verschillen op. Wendy Oddy zegt namens het onderzoeksteam tegen NewScientist dat er in moedermelk stoffen aanwezig zijn die bijdragen aan de ontwikkeling vanhet brein en het centrale zenuwstelsel.

Oddy: ‘’Maar dat daarbij verschillen optraden tussen jongens en meisjes, wisten we nog niet.’’

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Eerder

Zonne-energievliegtuig

De Solar Impulse, het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie, is donderdagochtend van Zwitserland naar Marokko vertrokken.

Bekijk video

Zonsverduistering

In sommige delen van de wereld was gisteren een zonsverduistering te zien. De verduistering was niet totaal. De maan liet nog een ring van de zon over.

Bekijk video