'Kikkers kunnen voorwerpen uitplassen'

AMSTERDAM – Kikkers en padden zijn in staat om vreemde voorwerpen die in hun lichaam belanden, via hun blaas uit te scheiden. Dat hebben Australische wetenschappers ontdekt.

Als er een voorwerp in het lichaam van een kikker terecht komt dat niet lichaamseigen is, zet de blaas van het dier uit. Het object wordt vervolgens omsloten door blaasweefsel en in de blaas ‘getrokken’, zodat het later met de urine mee naar buiten komt.

Dat schrijven onderzoekers van de Darwin Universiteit in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Vreemde objecten

“Voor zover wij weten zijn kikkers de enige dieren die vreemde objecten via hun blaas lozen”, verklaart hoofdonderzoeker Christopher Tracy in New Scientist.

Tracy kwam tot zijn ontdekking toen hij bij een experiment kikkers wilde volgen door gps-chips in hun lichaam te implanteren. Al snel viel het hem op dat de chips vaak in de blaas van de dieren terecht kwamen.

Bij een vervolgexperiment implanteerde hij kralen in het lichaam van verschillende padden. Ook deze dieren bleken de vreemde voorwerpen binnen enkele weken uit te plassen.

Slangen

Er zijn meer dieren die in staat zijn om niet-lichaamseigen voorwerpen uit te scheiden, maar meestal gebeurt dat via de darmen. Slangen beschikken bijvoorbeeld over dit vermogen.