'Relatie met schoenen en auto lijkt op liefde'

AMSTERDAM – De relatie die mensen aangaan met producten zoals een auto of een paar schoenen, vertoont veel overeenkomsten met een liefdesrelatie. Dat hebben wetenschappers van de TU Delft vastgesteld.

De liefde voor een bepaald product verandert met de tijd, net als de liefde voor personen. Dat stelt onderzoekster industrieel ontwerpen Beatriz Russo in haar proefschrift, waarmee ze op donderdag 9 december zal promoveren aan de TU Delft.

Russo ontdekte onder meer dat de liefde voor producten dezelfde componenten heeft als liefde voor: passie, toewijding en intimiteit.

Nagelknipper

Ook wijst haar onderzoek uit dat deze liefde een zelfde soort ontwikkeling doormaakt als een liefdesrelatie tussen mensen. Eerst is de passie dominant, maar daarna worden andere factoren, zoals toewijding en intimiteit belangrijker.

De onderzoekster uit Brazilië raakte geïnteresseerd in het onderwerp door een eerder onderzoek dat ze deed.

“Het viel me op dat deelnemers aan een gebruiksonderzoek erg emotioneel betrokken waren bij een aantal van hun producten, zelfs als die producten helemaal niet zo gebruikersvriendelijk waren", aldus Russo. "Zo was er een dame die een nagelknipper gebruikte die haar nagels soms deed bloeden. Toch bleef ze zweren bij die nagelknipper; ze had er dus een soort liefdesrelatie mee.”

Schoenen

Russo spitste haar onderzoek toe op de liefde voor schoenen bij vrouwen en de liefde voor auto’s bij mannen en vrouwen.

Deelnemers aan haar onderzoek hielden onder meer een dagboek bij over hun ervaringen met deze producten. Ook ontwikkelde Russo een schaal om te meten hoe groot de liefde is die iemand voelt voor een product.

Haar bevindingen wil en kan ze niet vertalen in concrete aanbevelingen voor productontwerpers. “Dat is meer iets voor vervolgonderzoek.”, zegt ze. “Nu was vooral het doel om het liefdesproces beter te begrijpen en om ontwerpers bewust te maken van dat proces.’

Makkelijk

Uiteraard zijn er ook verschillen tussen relaties met producten en persoonlijke relaties. Russo: “In sommige opzichten zijn relaties met producten gemakkelijker. Je weet wat je van een product kunt verwachten, anders dan met mensen.”

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie