Drinkende kat speelt spel met zwaartekracht

Laatste update:  12 november 2010 13:25 info

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een nieuwe theorie over hoe katten drinken. Met high-speed videobeelden ontdekten zij dat de huisdieren drinken via een ‘omgekeerde waterval’.

Foto:  Thinkstock

Bekijk video

Met het puntje van de tong wipt de kat het vocht op en op het moment dat de zwaartekracht de substantie dreigt terug te trekken, sluit het beest zijn bek.

Dat concluderen de onderzoekers van het Princeton University, Massachusetts Institute of Technology en Virginia Tech in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Honden maken van hun tong een lepel als zij drinken. Zij scheppen water op en dirigeren het in een kuiltje naar hun bek. Katten maken een omgekeerde lepel.

Bekijk de beelden:

Onderzoeker Roman Stocker denkt de verklaring te hebben waarom deze ontdekking niet eerder is gedaan. ‘’Met het blote oog is de complexiteit van deze handeling niet waar te nemen. Pas met sterk vertraagde beelden is de snelle beweging van de kattentong te zien.’’

Stocker: ‘’Met de snelle beweging krijgt de kat het voor elkaar het vocht in een rechte lijn naar boven te werpen.’’

De Amerikanen rekenden uit dat een huiskat deze handeling vier keer per seconde uit kan voeren.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

Ruimtenevel

Een grote telescoop van een sterrenwacht in Chili nam prachtige beelden op van een ruimtenevel 2700 lichtjaren van de aarde verwijderd.

Bekijk video

Hardlopen

Te vaak en te veel hardlopen verkort de levensverwachting. De optimale hardloop hoeveelheid ligt tussen de 1 en 2,5 uur per week, verdeeld over 2 a 3 keer.

Lees meer