'Vrouwelijke aanraking maakt man gokbelust'

AMSTERDAM – Als mannen liefkozend worden aangeraakt door een vrouw, nemen ze daarna meer financiële risico’s. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Amerikaanse wetenschappers.

Vooral wanneer een man een schouderklopje of een aai over zijn rug krijgt van een vrouw, is hij daarna meer geneigd om te gokken met geld of risicovolle investeringen te doen. Als mannen echter alleen een hand krijgen van een vrouw of even met haar praten, heeft dat geen effect op hun financiële handelingen.

Dat schrijven onderzoekers Jonathan Levav en Jennifer Argo van de Universiteit van Columbia in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Begroeting

De wetenschappers lieten tijdens hun onderzoek een grote groep mannen een testje maken, waarmee werd gemeten in hoeverre zij bereid waren om financiële risico’s te nemen.

Van tevoren werden alle proefpersonen begroet door een vrouw of een man. Soms was er tijdens die begroeting ook sprake van lichamelijk contact. Uit het experiment bleek dat mannen veel meer risico’s namen als ze door vrouwen waren begroet met een schouderklopje of aanraking op de rug.

Moeder

De oorzaak van het effect is volgens Levav en Argo mogelijk een gevoel van veiligheid dat ontstaat in de jeugd door aanraking van ouders, zo meldt Discovery News.

Moeders zouden hun zoons bij risicovolle ondernemingen zoals de eerste stapjes, of het eerste ritje op de fiets vaak vertrouwen geven met een schouderklopje of aanraking op de rug. Op latere leeftijd zou dat kunnen leiden tot een misplaatst gevoel van vertrouwen bij het nemen van financiële beslissingen na een vrouwelijke aanraking.