'Genvariant beschermt mogelijk tegen aids'

AMSTERDAM - Mensen met hiv krijgen mogelijk minder snel aids als ze beschikken over een specifieke genvariant die betrokken is bij de aanmaak van belangrijke cellen voor het immuunsysteem. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

Veel met hiv besmette mensen die na lange tijd nog geen aids ontwikkelen, beschikken over een genvariant met de naam HLA-B57. Dat gen maakt een molecuul aan dat betrokken is bij de productie van T-cellen, die op hun beurt met hiv besmette cellen kunnen vernietigen.

Uit simulaties van onderzoekers van het MIT College in Boston blijkt dat mensen met het gen HLA-B57 vaak over een populatie T-cellen beschikken die beter in staat is om hiv te bestrijden. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Overlevers

Ongeveer 1 op de 200 mensen die hiv oplopen, zijn zogenaamde ‘lange termijn-overlevers’ die soms wel tientallen jaren overleven zonder besmet te raken met aids.

Volgens hoofdonderzoekers Arup Chakraborty bestaat er mogelijk een verband tussen het gen HLA-B57 en de resistentie tegen aids die deze mensen lijken te bezitten. “Als je beter reagerende T-cellen hebt, kan je lichaam het virus mogelijk beter controleren”, verklaart hij op nieuwssite Physorg.com.

Vaccin

Als het gen daadwerkelijk zorgt voor een betere bescherming tegen aids, kan dat in de toekomst mogelijk leiden tot de ontwikkeling van een vaccin. Toch wordt de theorie nog in twijfel getrokken door andere wetenschappers. Lang niet alle mensen met het gen HLA-B57 zijn namelijks resistent tegen aids.