Muis met menselijke lever gekweekt

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een muis genetisch zo gemanipuleerd dat de lever van het dier volledig uit menselijke cellen bestaat.

De onderzoekers van het Salk Institute for Biological Studies slaagden er in om grote hoeveelheden menselijke levercellen te transplanteren naar het lichaam van een muis. De lever van het dier bestaat nu voor 95 procent uit menselijke cellen.

De muis is daardoor vatbaar voor leverziektes zoals Hepatitis B en C, waar normaal gesproken alleen primaten mee besmet kunnen raken.

Tot nu toe konden deze aandoeningen niet gemakkelijk worden bestudeerd in een laboratorium. Het is namelijk erg moeilijk om levercellen in een petrischaal te kweken.

Nieuwe mogelijkheden

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Clinical Investigation.

Volgens de wetenschappers biedt de muis met de menselijke lever vele mogelijkheden voor wetenschappelijk onderzoek.

“Met menselijke levercellen kun je bijna niet werken, omdat ze moeilijk te kweken zijn en nauwelijks te cultiveren”, verklaart hoofonderzoeker Inder Verma op nieuwssite ScienceDaily.

Gentherapie

“Dit robuuste systeem kan de deur openen naar onderzoek waarbij menselijke levencellen worden gebruikt voor doeleinden die voorheen onmogelijk waren", aldus Verma. "De muis kan worden ingezet voor het testen van medicijnen en gentherapie. En in de toekomst kunnen we er mogelijk ook onderzoek naar leverkanker mee doen.”