'Middagdutje verbetert leerprestaties'

 AMSTERDAM - Mensen die overdag een dutje doen van ongeveer negentig minuten slagen er daarna beter in om nieuwe informatie uit hun hoofd te leren. Dat blijkt uit een experiment van Amerikaanse wetenschappers.

Onderzoekers van de Universiteit van Californië gaven een groep van enkele tientallen proefpersonen twee keer een opdracht waarbij er feiten uit het hoofd geleerd moesten worden.

De eerste opdracht voltooide iedereen 's ochtends. Voorafgaand aan de twee leertaak die 's middags plaatsvond, mocht de helft van de deelnemers een dutje van negentig minuten doen.

Na afloop van het experiment bleek dat alle proefpersonen bij de eerste leertaak ongeveer even goed presteerden. Bij de tweede leeropdracht onthielden de mensen die een middagdutje hadden gedaan veel meer informatie dan de proefpersonen die niet hadden geslapen.

Kortetermijngeheugen

De wetenschappers brachten tijdens het onderzoek ook de hersenactiviteit van de proefpersonen in kaart. Uit die metingen maakten ze op dat een middagdutje er waarschijnlijk voor zorgt dat 'feitelijke' herinneringen uit het kortetermijngeheugen in de hippocampus worden verplaatst naar de zogenaamde prefrontale cortex in de hersenen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de American Association for the Advancement of Science.

E-mail

"Je kunt de hippocampus vergelijken met de inbox van je e-mail", verklaart hoofdonderzoeker Matthew Walker op BBC News. "Als de inbox vol is, kun je geen nieuwe mail ontvangen totdat je gaat slapen en alle e-mails verwijdert."

"Alle nieuwe mails worden dus teruggestuurd, totdat je de berichten in je slaap hebt verplaatst naar een andere folder."

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie