Complexe geuren maken voedsel meer verzadigend

AMSTERDAM – Het toevoegen van complexe geuren aan voedselproducten kan er mogelijk voor zorgen dat mensen eerder een vol gevoel krijgen bij het eten. Dat blijkt uit een nieuw experiment van Nederlandse onderzoekers.

Wetenschappers van Nizo Food Research in Ede onderzochten de invloed van geur op het verzadigingsgevoel van proefpersonen door hen twee porties van dezelfde soort yoghurt voor te zetten.

De twee bakjes met yoghurt hadden wel een verschillend aroma. De ene portie bevatte een aardbeienaroma dat bestond uit slechts één geurcomponent. Aan het andere bakje yoghurt zat een aardbeiengeur die bestond uit maarliefst vijftien verschillende componenten.

Vol gevoel

Voor een ongetrainde neus was het verschil tussen de twee porties niet te ruiken. Maar uit het onderzoek bleek dat mensen wel sneller een vol gevoel kregen als ze aten van de yoghurt waaraan de complexe geur was toegevoegd.

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Chemical Senses.

Volgens hoofdonderzoekster Rianne Ruijschop kunnen de bevindingen in de toekomst mogelijk leiden tot de ontwikkeling van voedselproducten die er voor zorgen dat mensen sneller een vol gevoel krijgen bij het eten.

Oude kaas

“Geur is veel belangrijker bij smaak dan mensen denken”, verklaart Ruijschop tegen Nu.nl. “Oude kaas smaakt bijvoorbeeld heel anders dan jonge kaas en dat komt voor een groot gedeelte ook door de geur.”

"Maar het gaat niet alleen om geur", aldus Ruijschop. "We willen ook de vorm van voedsel onderzoeken. Yoghurt kan bijvoorbeeld een vaste vorm hebben, vloeibaar zijn, of er kunnen stukjes fruit in zitten waar je op moet kauwen. De vraag is of dat ook het verzadigingsgevoel van mensen beïnvloedt."