Champagne is goed voor het hart

Laatste update:  22 december 2009 15:39 info

BAARN - Niet alleen rode wijn is goed voor je hart, champagne blijkt net zo gezond.

Foto:  Gezondheidsnet

Onderzoekers van de Universiteit van Reading in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat champagne dezelfde gezondheidsvoordelen heeft als rode wijn.

Champagne bevat, net als rode wijn, polyfenolen. Dit zijn antioxidanten die cellen en weefsels extra beschermen tegen invloeden van binnen- en buitenaf. Ze verlagen de bloeddruk en beschermen zo tegen hartziektes en beroertes.

"Enkele glazen champagne per dag hebben een positief effect op de wanden van de bloedvaten", zegt hoofdonderzoeker Jeremy Spencer.

Polyfenolen

Lange tijd was er onzekerheid over het gezonde effect van champagne. Polyfenolen zitten in rode wijn, maar niet in witte wijn. Omdat champagne zowel van witte als van blauwe druiven wordt gemaakt, was het tot nu toe onduidelijk of er polyfenolen in zitten.

Goedkopere alternatieven voor champagne, zoals bijvoorbeeld prosecco, zijn overigens even gezond. Polyfenolen zitten ook in popcorn, bessen, thee, bier, wijn, olijfolie, chocolade, walnoten, pinda’s en andere vruchten en groenten.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Eerder

Kat met twee gezichten

In Port Charlotte, Florida is een kat met twee gezichten geboren. De kat is vernoemd naar Batmanschurk Two-Face.

Bekijk video

Enorme garnaal

In de Kermadectrog bij Nieuw-Zeelanhebben wetenschappers een gigantische garnaal gevonden.

Bekijk video