'Zuivel verlengt kinderlevens'

Laatste update:  28 juli 2009 18:08 info

AMSTERDAM - Kinderen die veel zuivelproducten zoals melk en kaas eten, hebben een langere levensverwachting dan kinderen die dat niet doen.

Foto:  ANP

Dit concluderen onderzoekers van de Universiteit van Bristol in Engeland en het Australische Queensland Institute of Medical Research.

4374 Engelse kinderen werden in 1930 gebruikt als respondenten voor het onderzoek. 65 jaar later werden zij weer opgespoord door de Engelse en Australische onderzoekers.

Beroertes

Deze ontdekten dat degenen die als klein kind veel zuivel en calcium binnen hadden gekregen, op die manier beter beschermd waren tegen beroertes en andere doodsoorzaken. De resultaten werden gepubliceerd in het Heart Journal.

Ondanks het feit dat zuivel ook veel vet en cholesterol bevat, verhoogde een hoge consumptie ervan niet het risico op hartkwalen.

Basisscholen

De onderzoeksresultaten zijn een steun in de rug voor voorstanders van het geven van extra melk op basisscholen, maar spreken de vele onderzoeken die beweren dat melk juist niet goed zou zijn voor kinderen, tegen.

De onderzoekers keken naar de hoeveelheid en wat voor soort voedsel gezinnen iedere dag tot zich namen. Ze ontdekten dat een hogere inname van zowel calcium als zuivel -voornamelijk van melk- het sterftecijfer met een kwart verlaagde.

Een grotere dagelijkse inname van calcium, van tenminste een glas melk met 400 mg calcium, verlaagde de kans om te overlijden aan een beroerte met 60 procent.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Eerder

Zonne-energievliegtuig

De Solar Impulse, het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie, is donderdagochtend van Zwitserland naar Marokko vertrokken.

Bekijk video

Zonsverduistering

In sommige delen van de wereld was gisteren een zonsverduistering te zien. De verduistering was niet totaal. De maan liet nog een ring van de zon over.

Bekijk video