Nieuwe behandeling voor hartkwalen

AMSTERDAM - Wetenschappers zeggen een nieuwe manier gevonden te hebben om hartkwalen te behandelen.

Bij hartspiercellen die zijn uitgegroeid tot volwassen cellen stopt de celdeling. Hierdoor kunnen ze weefsel dat is beschadigd door ziekte of misvorming niet vervangen.

Een Amerikaanse team zegt nu een manier te hebben gevonden om de cellen aan te sporen om opnieuw te gaan delen.

Deze ontdekking stemt hoopvol, omdat hiermee wellicht ook gezond weefsel kan worden aangemaakt.

Alternatief

De studie werd getest op muizen en ratten en werd uitgevoerd door het Children's Hospital Boston. De bevindingen zullen in het wetenschappelijke tijdschrift Cell  gepubliceerd worden.

De onderzoekers zeggen dat hun werk een alternatief kan bieden voor stamceltherapie. Deze is tot nu toe grotendeels ongetest en brengt een onbekend aantal bijwerkingen met zich mee.

De ontdekking kan gebruikt worden om patiënten die een hartaanval hebben gehad, te behandelen. Ook kan het nuttig zijn voor mensen met hartproblemen en kinderen met aangeboren hartkwalen.

Neuregulin1

De sleutel tot de celdeling is een groeifactor die bekend staat als neuregulin1 (NRG1). Het team uit Boston overweegt om patiënten een aantal weken achter elkaar een dagelijkse injectie NRG1 toe te dienen.

Onderzoeker Dr Bernhard Kühn zei echter meer onderzoek te willen doen voordat de veiligheid bij mensen ook gewaarborgd kan worden.