‘Veganistisch dieet verzwakt botten'

Laatste update:  6 juli 2009 11:24 info

AMSTERDAM – Mensen die zich houden aan een vegetarisch dieet, verzwakken daarmee mogelijk hun botten. Dat hebben Australische wetenschappers vastgesteld.

Foto:  Gezondheidsnet

Wetenschappers van het Garvan Institute for Medical Research onderzochten het verband tussen het dieet en de botdichtheid van 2700 mensen.

Ze ontdekten dat de botten van vegetariërs gemiddeld genomen 5 procent zwakker waren dan de botten van ‘vleeseters.

Vooral veganisten, die totaal geen dierlijke producten eten, bleken in verhouding vaak over een minder dichte botmassa te beschikken.

Bij vegetarische proefpersonen die wel ei- en melkproducten aten was de verminderde botdichtheid verwaarloosbaar.

Breuken

De bevindingen van de wetenschappers zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition.

Volgens hoofdonderzoeker Tuan Nguyen is het nog maar de vraag of de gemeten verschillen in botmassa in de praktijk ook leiden tot klachten, zoals meer breuken.

Botontkalking

“De resultaten suggereren dat vegetarische diëten, en dan voornamelijk veganistische varianten, kunnen worden geassocieerd met een lagere dichtheid van botmineralen”, verklaart Nguyen op nieuwswebsite New York Daily News.

“Klinisch gezien is het verschil niet significant, maar gezien het stijgende aantal vegetariërs en het wereldwijde aantal gevallen van botontkalking is het de moeite waard om meer onderzoek te doen naar deze bevindingen”, aldus Nguyen.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Eerder

Zonne-energievliegtuig

De Solar Impulse, het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie, is donderdagochtend van Zwitserland naar Marokko vertrokken.

Bekijk video

Zonsverduistering

In sommige delen van de wereld was gisteren een zonsverduistering te zien. De verduistering was niet totaal. De maan liet nog een ring van de zon over.

Bekijk video