Oudste voorouder olifant blijkt even groot als konijn

AMSTERDAM - Franse onderzoekers hebben overblijfselen van de vermoedelijk oudste en kleinste voorouder van de olifant ontdekt bij een opgraving in Marokko.

Het fossiel van van de diersoort met de naam Eritherium azzouzorum is ongeveer 60 miljoen jaar oud.

Uit een analyse van de kaken en tanden blijkt dat het dier een verre voorouder was van de moderne olifant. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De onderzoekers van het Museum National d'Histoire Naturelle in Parijs kunnen het uiterlijk van het dier niet exact in kaart brengen, omdat tot nu toe alleen een schedel is gevonden.

Snijtanden

Wel is duidelijk dat de Eritherium weinig op een olifant leek. Het dier woog waarschijnlijk maar vijf kilo en had geen slurf of slagtanden. De snijtanden van de soort staken wel een beetje uit.

“Die tanden zijn een soort voorlopers van de slagtanden van moderne olifanten”, aldus hoofdonderzoeker Emmanuel Gheerbrant in de Britse krant The Daily Telegraph. “Het dier was verder maar ongeveer vijftig centimeter lang van kop tot staart, ongeveer even groot als een erg fors konijn.”

Dinosauriërs

Tot nu toe gingen wetenschappers er vanuit dat de oudste voorouders van de olifant pas 10 miljoen jaar later op aarde rondliepen dan de Eritherium. De nieuwe ontdekking wijst er echter dat de dieren al vlak na het uitsterven van de dinosauriërs ontstonden.