‘Mensen luisteren beter met rechteroor’

Laatste update:  24 juni 2009 10:09 info

AMSTERDAM - Als je iemand iets in het oor fluistert, kun je het beste voor het rechteroor kiezen. Dat zou blijken uit een experiment van Italiaanse wetenschappers in een discotheek.

Foto:  Inertia Stock

De onderzoekers van de universiteit Gabrielle d’Annunzio in Chieti observeerden 286 discotheekbezoekers die een gesprek voerden.

Ze ontdekten dat de feestgangers in 72 procent van de gevallen hun rechteroor gebruikten om naar de ander te luisteren, zo meldt nieuwssite ScienceDaily.

Sigaretten

De wetenschappers benaderden tijdens het onderzoek ook een groot aantal mensen en vroegen hen bij wijze van experiment om een sigaret. Wanneer ze zich richtten tot het rechteroor van de discotheekbezoekers, werd hun vraag over het algemeen beter begrepen en ontvingen ze twee keer zo vaak een sigaret.

De studie werd uitgevoerd onder leiding van onderzoeksters Luca Tommasi en Daniele Marzoli. Ze geloven dat hun experiment voor het eerst in de praktijk bewijst dat mensen gemiddeld genomen beter luisteren met het rechteroor.

Rechtshandig

De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Naturwissenschaften.

Ook uit eerdere onderzoeken in laboratoria is gebleken dat de meeste mensen het liefste met hun rechteroor luisteren naar verbale aanwijzingen.

Die voorkeur voor een bepaald oor wordt volgens de wetenschappers bepaald in de hersenen en is te vergelijken met links- en rechtshandigheid.

Reageer op dit artikel:
Stuur door: