Dinosaurusfossiel toont evolutie van vleugels

AMSTERDAM – Een nieuw ontdekt fossiel uit China laat zien op welke manier sommige dinosaurussen in de loop van de evolutie vleugels hebben ontwikkeld.

Het 160 miljoen jaar oude fossiel is afkomstig van een dinosaurus met de naam Limusaurus inextricabilis, een soort die behoorde tot de theropoden.

Het dier had een snavel en klauwen waarvan de buitenste twee vingerkootjes niet waren volgroeid.

De vondst wijst er op dat de dinosaurussen hun buitenste vingerkootjes in de loop van de evolutie verloren en vleugels ontwikkelden uit de overige kootjes. Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Actiefoto

Tot nu toe gingen wetenschappers ervan uit dat de drie binnenste kootjes van de dieren overbleven en uitgroeiden tot vleugels.

De resten van de Limusaurus werden gevonden in Jungar Bassin in het noordwesten van China. Paleontologen beschouwen de vondst als een ‘actiefoto’ van evolutie.

Raar dier

“Het is echt een raar dier”, zo verklaart hoofdonderzoeker James Clark op BBC News. “Deze dinosaurus had geen tanden, maar wel een snavel, een lange nek en hele slappe voorpoten. Pas toen we zijn klauwen goed bekeken, beseften we dat deze vondst relevant was voor een belangrijke vraag in de paleontologie.”

Het proces waarbij de vorming van vingers of ledematen gedurende de evolutie verandert onder invloed van genen, wordt een ‘identiteitsverandering’ genoemd.

Ongelooflijk

“Dit is ongelooflijk”, aldus onderzoeker Jack Conrad. “Dit is de eerste keer dat we echt iets zien verdwijnen bij een fossiel.”