‘Overmatig cola drinken, verzwakt spiergestel’

Laatste update:  19 mei 2009 16:54 info

AMSTERDAM - Het drinken van grote hoeveelheden cola leidt tot verzwakking van het spiergestel en in extreme gevallen zelfs tot verlamming. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

Het drinken van bovenmatig veel cola kan het kaliumgehalte in het bloed drastisch doen dalen, waardoor de kans op spierklachten groot wordt.

Dat meldt de Griekse hoofdonderzoeker Moses Elisaf in het wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Clinical Practic.

Zo noemt hij het voorbeeld van een Australische boer, die op de Intensive Care moest worden opgenomen, omdat zijn longspieren deels verlamd waren geraakt door het drinken van 4 tot 10 liter cola per dag.

Vermoeidheid

De onderzoekers vermoeden dat ook een kleinere hoeveelheid cola al kan leiden tot klachten. Vooral de stoffen fructose, glucose en cafeïne hebben volgens de onderzoekers een negatieve invloed op het kaliumgehalte van mensen.

De ingrediënten zouden echter ook andere kwalen en klachten kunnen veroorzaken, zoals misselijkheid, vermoeidheid en verlies van eetlust.

Te veel

“Er zijn meer studies nodig om te bepalen hoe veel te veel is als het gaat om de consumptie van cola”, aldus Elisaf op BBC News.


 

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Kat met twee gezichten

In Port Charlotte, Florida is een kat met twee gezichten geboren. De kat is vernoemd naar Batmanschurk Two-Face.

Bekijk video

Enorme garnaal

In de Kermadectrog bij Nieuw-Zeelanhebben wetenschappers een gigantische garnaal gevonden.

Bekijk video