‘Lange nek giraffe is evolutionair onverklaarbaar’

Laatste update:  15 mei 2009 09:38 info

AMSTERDAM - De evolutionaire theorieën waarmee de lange nek van de giraffe wordt verklaard, kloppen niet. Dat melden wetenschappers uit Zuid-Afrika en de Verenigde Staten in een nieuwe studie.

Foto:  Inertia Stock

Het ontstaan van de lange nek bij giraffes wordt tot nu toe op verschillende manieren verklaard.

Sommige onderzoekers geloven dat de dieren gemakkelijker bladeren uit bomen kunnen eten door hun lange nek. Andere geleerden gaan ervan uit dat het postuur van de giraffe is ontstaan door seksuele selectie.

Ongegrond

Onderzoekers van de universiteiten van Wyoming (VS) en Pretoria (Zuid-Afrika) beweren in het wetenschappelijk tijdschrift Zoology echter dat die  theorieën ongegrond zijn, zo meldt de BBC.

Volgens de wetenschappers heeft onderzoek uitgewezen dat giraffes alleen bladeren eten van bepaalde soorten. Die bladeren groeien niet bijzonder hoog. Het is daarom niet aannemelijk dat giraffen met lange nekken in de loop van de evolutie gemakkelijker konden overleven.

Mannetjes

De giraffennek is waarschijnlijk ook niet door seksuele selectie tot stand gekomen. In dat geval zouden volgens de onderzoekers vooral mannetjes een lange nek moeten hebben om vrouwtjes te verleiden. Ook zou de nek dan groter moeten zijn in verhouding tot andere lichaamsdelen.

De wetenschappers konden bij een lichamelijk onderzoek onder 38 giraffes echter geen verschillen vinden in de relatieve neklengtes van mannelijke en vrouwelijke dieren. Ook bleek de nek in proportie met de benen van de giraffes.

Raadsel

De lange nek van de giraffe blijft daardoor een evolutionair raadsel.“Een goede verklaring voor de verlenging van de nek bij giraffes, moet elders worden gezocht’, zo concludeert hoofdonderzoeker Graham Mitchell.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

Ruimtenevel

Een grote telescoop van een sterrenwacht in Chili nam prachtige beelden op van een ruimtenevel 2700 lichtjaren van de aarde verwijderd.

Bekijk video

Hardlopen

Te vaak en te veel hardlopen verkort de levensverwachting. De optimale hardloop hoeveelheid ligt tussen de 1 en 2,5 uur per week, verdeeld over 2 a 3 keer.

Lees meer