‘Papegaaiachtigen hebben aangeboren danstalent’

AMSTERDAM - Papegaaiachtige vogels beschikken over een aangeboren gevoel voor ritme en dans. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond met videobeelden.

Onderzoekers aan de universiteiten van Los Angeles en San Diego filmden een kaketoe en een grijze papegaai, terwijl de vogels hun kop en voeten meebewogen op hun favoriete muziekdeuntjes.

De liedjes werden op verschillende snelheden afgespeeld. Uit de analyse van de videobeelden bleek dat de dieren steeds precies in de maat van de muziek bleven met hun bewegingen.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Backstreet Boys

De grijze papegaai met de naam Alex was al vaker voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt, maar had nog geen ervaring met dansen.

De kaketoe Snowball kwamen de onderzoekers op het spoor via YouTube. De vogel had daar al honderdduizenden kijkers getrokken met zijn dansje op de maat van het nummer Everybody van de Backstreet Boys.

Flexibel

Ook de wetenschappers zijn erg onder de indruk van de prestaties van Snowball.

“We hebben onze eigen video’s van deze vogel beeldje voor beeldje geanalyseerd”, verklaart onderzoeksleider Aniruddh Patel van op BBC News .“Hij paste zijn bewegingen steeds opnieuw aan. Hij bewoog sneller of langzamer, tegelijk met de muziek. Het was behoorlijk verrassend dat hij daarin zo flexibel bleek.”

Imiteren

De wetenschappers geloven dat het danstalent van papegaaiachtige vogels verband houdt met hun vermogen om spraak te imiteren.

Het hersendeel dat mensen en sommige dieren in staat stelt om geluiden te produceren en te imiteren, is volgens hen ook verantwoordelijk voor het gevoel voor ritme.

“De vraag is of het vermogen om te dansen een evolutionaire reden heeft, of dat het voortkomt uit andere systemen in ons brein.”, aldus Patel.

“Dat laatste lijkt het geval. Want bij de papegaaien zien we een fundamentele reactie op muziek bij een soort die eigenlijk nauwelijks een relatie heeft met muziek. Ze gebruiken hun hersenen normaal gesproken voor hele andere dingen.”