'Vet voedsel stimuleert geheugen'

AMSTERDAM - Bij het eten van vettig voedsel komt er een hormoon vrij dat het langetermijngeheugen stimuleert. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt tijdens een experiment met ratten.

De onderzoekers van de universiteit van Californië dienden enkele ratten de stof oleoylethanolamide (OEA) toe.

Dat hormoon komt vrij als oliezuren – een belangrijk bestanddeel van vetten – worden verteerd in de maag.

De ratten bleken onder invloed van OEA beter te presteren tijdens geheugentesten waarbij ze de weg in een doolhof gedurende langere tijd moesten onthouden. Toen de onderzoekers de aanmaak van het hormoon blokkeerden, vielen de prestaties van de dieren ver terug.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Het langetermijngeheugen wordt vermoedelijk bij alle zoogdieren op dezelfde manier gestimuleerd door vet voedsel. Volgens de wetenschappers is dat een overblijfsel uit de evolutie.

Overlevingsmechanisme

“Het onthouden van de plaats en de context van een vettige maaltijd was waarschijnlijk een belangrijk overlevingsmechanisme voor de eerste mensen”, aldus hoofdonderzoeker Daniele Piomelli in de Britse krant The Daily Mail. “Het is eigenlijk logisch dat alle zoogdieren deze eigenschap hebben.”

Verlangen

De invloed van vetten op het geheugen in deze tijd echter niet altijd voordelig meer, omdat vet voedsel in overvloed aanwezig is. Volgens de wetenschappers kan het hormoon OEA er ook voor zorgen dat mensen zich een vette, ongezonde maaltijd langer herinneren en er daardoor naar terugverlangen.