'Eten van vette vis voorkomt geheugenverlies'

Laatste update:  5 augustus 2008 11:12 info

AMSTERDAM - Het eten van vette vis is een middel om geheugenverlies tegen te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van Finse wetenschappers. Zij publiceren hun bevindingen in het blad Neurology.

Foto:  ANP

Jyrki Virtanen, onderzoeker van de University of Kuopio, zegt tegen persbureau Reuters dat gebakken vis met hoge omega-3 vetzuren stoffen bevat die geheugenverlies en het ontstaan van dementie tegengaan.

De wetenschappers onderzochten 3660 gezonde oudere mensen gedurende vijf jaar. De deelnemers aan het onderzoek die minimaal drie keer per week vette vis aten bleken 26 procent minder kans op geheugenaandoeningen te hebben. De deelnemers die één vet visje per week nuttigden reduceerden de kans op geheugenverlies met 13 procent.

De omega-3 vetzuren komen voor in zalm, makreel, haring en sardientjes, maar ook in walnoten. De vetzuren zouden ook zorgen voor een kleinere kans op hartziekten.

Gefrituurde vis bevat geen omega-3 vetzuren, constateerden de Finnen.

Resultaten

De laatste jaren worden diverse onderzoeken gedaan naar eetpatronen in combinatie met geheugenverlies. Recent onderzoek van de Engelse universiteiten van Loughborough en Oxford toonde aan dat vleesvervanger tofoe niet zo gezond is als gedacht.

De Britten onderzochten ruim zevenhonderd ouderen die meer tofu aten dan normaal. Uit het onderzoek bleek dat de vleesvervanger het geheugen aantast en kan leiden tot dementie. Vooral de jongere ouderen (onder de 68 jaar) hadden te kampen met geheugenverlies.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Eerder

Zonne-energievliegtuig

De Solar Impulse, het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie, is donderdagochtend van Zwitserland naar Marokko vertrokken.

Bekijk video

Zonsverduistering

In sommige delen van de wereld was gisteren een zonsverduistering te zien. De verduistering was niet totaal. De maan liet nog een ring van de zon over.

Bekijk video