Driehoorn-dinosauriër gevonden in Mexico

AMSTERDAM - Een plantenetende dinosauriër met een lange nek en drie hoorns leefde 72 miljoen jaar geleden in de Mexicaanse bossen. Dat hebben wetenschappers deze week bekendgemaakt.

Lokale onderzoekers en wetenschappers van het Utah Museum of Natural History vonden resten van de dinosauriër in de Coahuila-woestijn in Mexico, die tegenwoordig bestaat uit steen en cactussen, maar miljoenen jaren geleden bosrijk was omdat de oceaan er aan grensde.

In de beboste omgeving konden de kleinere dinosaurussen zich goed verstoppen voor de Tyrannosaurus rex. Volgens de wetenschappers is het fossiele reptiel familie van de Triceratops, die bekend staat om zijn grote kop.

Hoorns

De nieuwe soort is met een lengte van zeven meter kleiner dan zijn soortgenoot, maar de hoorns op het voorhoofd waren minimaal even groot. Bij het aangetroffen exemplaar troffen de wetenschappers hoorns van bijna een meter lang, meldt persbureau Reuters.

Een naam voor de dinosauriër is er nog niet; die wordt eind 2008 naar buiten gebracht.

In februari vonden wetenschappers ook al resten van een onbekende dinosauriër, die toen werd gedoopt als Velafrons coahuilensis. De voorspelling is dan ook dat dit niet de laatste dinosaurussoort is die wordt gevonden in de Mexicaanse woestijn.

Peru

Ruim vijfduizend kilometer ten zuidoosten van de Coahuila-woestijn in Mexico is in Peru ook een opvallende ontdekking gedaan. De Peruaanse autoriteiten vonden in een bus in de bergen van het Zuid-Amerikaanse land een gigantisch kaakbeen van een dinosaurus.

Het kaakbeen weegt bijna negen kilo en was verstopt in een pakket in de bagageruimte. De agenten die de ontdekking deden openden het pakket omdat er niet op beschreven stond wat de inhoud was.

Een Peruaanse archeoloog vermoedt dat het tandbeen afkomstig is van een Triceratops. "Hoewel dat erg vreemd zou zijn, want resten van die soort zijn nooit eerder teruggevonden in het zuiden van Peru."

39.000 oude mammoet in Moskou