Planetoïde voor 'meisje met het rode haar'

Laatste update:  22 januari 2008 06:34 info

HAARLEM - Er zijn planetoïdes vernoemd naar twee beroemde Nederlanders, verzetshelding Hannie Schaft en vader des vaderlands Willem de Zwijger. Dat heeft de Internationale Astronomische Unie dinsdag bekendgemaakt.

Foto:  NASA

Een kleine planeet, voorheen bekend als nummer 85119, zal voortaan Hannieschaft heten. Hannieschaft werd in 1972 ontdekt door de Amerikaanse astronoom prof. dr. Tom Gehrels.

Tegelijkertijd met de Haarlemse verzetsheldin is ook 'vader des vaderslands' Willem van Oranje vereeuwigd in de ruimte. De planeet met nummer 12151 draagt vanaf deze maand de naam Oranje-Nassau.

Planetoïde Hannieschaft heeft een doorsnede van ongeveer twee kilometer en draait tussen de banen van Mars en Jupiter. Het rotsachtige object doet twee jaar en bijna acht maanden over een volledige omloop om de zon.

Vermoord

Hannie Schaft, ook wel van boek en film bekend als 'het meisje met het rode haar', werd vlak voor de bevrijding in 1945 door de nazi's in de duinen bij Bloemendaal vermoord. Ze staat sinds de Tweede Wereldoorlog symbool voor het nationale verzet tegen de Duitsers.

Hannie Schaft en Willem de Zwijger komen met hun vereeuwiging in het zonnestelsel terecht in een select gezelschap van Nederlandse wetenschappers, ontdekkingsreizigers en schrijvers.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten