Piekeraar laat koopje passeren

TILBURG - Consumenten laten een trui met 10 procent korting liggen als die eerder met 50 procent korting te koop is geweest. Hetzelfde geldt voor grotere uitgaven als reizen en het huren van een flat.

Het 'gemiste-kanseffect' treedt vooral op bij mensen die vaak piekeren over zaken die verkeerd zijn gegaan, stelt de psychologe Marijke van Putten, die op 15 januari promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

Mensen die actie-georiënteerd zijn, zoals Van Putten het noemt, stappen vlot over hun fout heen en grijpen alsnog hun kans.

Frustratie

Als mensen niet ingaan op een kleinere aanbieding, zeggen ze als troost vaak tegen zichzelf dat het toch niet belangrijk is.

Dat gebeurt volgens Van Putten om het gevoel van frustratie over de gemiste kans de baas te worden. Analoog aan de fabel van de vos en de druiven van La Fontaine wordt dit het 'zuredruivenmechanisme' genoemd.

Uit het experiment van Van Putten blijkt dat consumenten niet ingaan op een aanbieding naarmate die sterker lijkt op de gemiste aanbieding.

Alternatief

Wanneer er echter een alternatief voor handen is, bijvoorbeeld dezelfde stoel in een andere kleur, zijn mensen meer geneigd toch op de nieuwe, kleinere aanbieding in te gaan. De aandacht wordt dan afgeleid van de gemiste kans, aldus Van Putten.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie