'Vrouwen dupe van prijzenslag'

AMSTERDAM - De arbeidsomstandigheden van miljoenen vrouwen wereldwijd verslechteren door de zware druk die kledingmerken en supermarktketens hun toeleveranciers opleggen. De Nederlandse supermarkten knijpen met hun prijzenoorlog de productieketen nog verder uit.

Dat meldt Trouw op basis van een rapport van Oxfam, koepelorganisatie van ontwikkelingsorganisaties, zoals Novib. Oxfam stelt in het rapport dat bedrijven de arbeidsnormen schenden door snellere en goedkopere aanvoer te eisen van de nieuwste en verse producten.

De druk op de toeleveranciers in arme landen komt vooral terecht op de schouders van vrouwelijke werknemers, die steeds langer moeten werken, sneller moeten produceren onder slechte omstandigheden, zonder arbeidszekerheid. De vrouwen delen daardoor nauwelijks mee in de voordelen van de globalisering, aldus het rapport.

Novib heeft de Nederlandse supermarkten opgeroepen hun beleid te veranderen. Overheden zouden de positie van werknemers moeten versterken, terwijl zij die nu juist vaak uithollen om op de wereldmarkt mee te kunnen komen.

Tip de redactie