Duizend conducteurs weg bij NS

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen schrappen de komende vier jaar duizend banen onder het rijdend personeel. Gedwongen ontslagen zullen er niet vallen. De banen van conducteurs en machinisten verdwijnen via natuurlijk verloop. Een NS-woordvoerder bevestigde woensdag het bericht van televisieprogramma NOVA.

Volgens de NS is het aantal van duizend banen een eerste richtlijn. "Het kan zijn dat we hoger of lager uitkomen. Dat moeten we per jaar bekijken", aldus de zegsman. De bezuiniging is een uitwerking van plannen die de NS eerder al bekendmaakte.

Drie jaar

De NS blijft de komende jaren verlies lijden op het reizigersvervoer, waartoe ook de conducteurs behoren. NS-topman A. Veenman zei woensdag dat de financiƫle positie naar verwachting pas over ongeveer drie jaar verbetert. Wel verwacht hij dat het reizigersvervoer op den duur weer winstgevend wordt.

Het reizigersvervoer, de belangrijkste bezigheid van de NS, lijdt al enige tijd verlies. Het eerste halfjaar van 2003 schreef het bedrijf nog een negatief bedrijfsresultaat van 20 miljoen euro in de boeken. Ook over vorig jaar verloor de NS geld op de kernactiviteit.

Kaartjes

De NS probeert de klap onder meer op te vangen door de treinkaartjes duurder te maken. Zo moet de treinreiziger volgend jaar 4 procent meer voor zijn vervoersbewijs betalen. "Maar van deze stijging houdt de NS slechts 0,25 procent over", zei Veenman.

Een groot deel van de extra inkomsten moet de vervoerder afdragen aan de overheid. De Staat brengt de NS namelijk een spoorbelasting in rekening, de infraheffing, die het bedrijf doorberekent aan de reiziger. Doordat de treinkaartjes door duurder worden, kiezen sommige passagiers er bovendien voor niet langer de trein te nemen. Ook dat kost de NS geld.

De vervoerder kan hierdoor de stijgende kosten niet langer compenseren. Veenman: "Er moet dus meer gebeuren. De NS moet efficienter gaan werken. We kunnen bijvoorbeeld afdelingen in elkaar schuiven. Daar zijn we nog wel een jaar of drie mee bezig."

Chipkaart

De topman hoopt verder dat ov-chipkaart, die in 2007 het betaalbewijs wordt in het openbaar vervoer, het mogelijk maakt om verschillende tarieven in te voeren. Op trajecten waar de NS veel kosten maakt, zouden reizigers dan bijvoorbeeld meer gaan betalen. Het bedrijf moet hierover nog met de overheid praten. De NS investeert 850 miljoen euro om de chipkaart in te voeren.

De topman maakt zich zorgen over de stijgende infraheffing. Volgend jaar moet de NS zo'n 73 miljoen euro spoorbelasting betalen, in 2005 is dat al 91 miljoen euro. Het is nog onduidelijk hoeveel de onderneming de jaren daarna moet afdragen. Als de infraheffing verder stijgt, betekent dit volgens Veenman een flinke kostenpost voor de NS. Bovendien kan het treinkaartje op den duur onbetaalbaar worden.

Tip de redactie