'Piloot prijsvechter vaker vermoeid dan collega bij reguliere maatschappij'

Piloten die werken voor prijsvechters, bijvoorbeeld op een deeltijd- of nulurencontract, hebben vaker last van oververmoeidheid dan piloten met een vaste, voltijds aanstelling bij een reguliere luchtvaartmaatschappij.

Dat staat in een onderzoek van de London School of Economics en de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol.

Ook piloten van vrachtvervoerders melden dat ze vaak vermoeid achter de stuurknuppel zitten. Zij en de lowcostvliegers voelen zich naar eigen zeggen niet gewaardeerd door hun maatschappij en denken dat die het niet zo nauw neemt met de veiligheid.

Aan het onderzoek deden 7.239 piloten mee, wat neerkomt op ongeveer 14 procent van het totale aantal commerciële vliegers in Europa. Meer dan de helft van alle ondervraagde piloten denkt dat zijn maatschappij het vermoeidheidsprobleem niet serieus neemt.

Een groot deel van de ondervraagde piloten vindt dat de interne communicatie over veiligheidsonderwerpen tekortschiet. Ook de training met nieuw materieel of nieuwe procedures laat te wensen over, vinden ze.

Transavia

Een woordvoerder van de Nederlandse prijsvechter Transavia zegt tegen NU.nl dat de maatschappij zich niet herkent in de conclusies van het onderzoek. "Bij ons is dit niet het geval. Wij hebben een goede werk- en dienstregeling opgesteld voor onze medewerkers. Daarover hebben we geen geluiden gehoord dat die te zwaar zou zijn. Integendeel."

Transavia zegt "er altijd aan te werken piloten een passend dienstschema te geven".

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie